Na čem šetříme

8043 Kopečný PetrSloupek Petra Kopečného

Ekonomická situace posledních let způsobila, že velké části domácností klesaly příjmy. Je celkem logické, že se pak snažily snížit i své výdaje, protože i když nás přítel Marťanů kdysi přesvědčoval, že dluhy se platit nemusí, realita je opačná a lidem nezbývá, než vyžít z toho, co vydělají.

A kde lidé nejčastěji šetří? Nejčastěji na jídle a oblečení, přičemž muži dokážou šetřit více při nákupu potravin, zatímco ženy překvapivě spíše při nákupu oblečení. V pořadí třetí významnou položkou, kde se šetří, jsou volnočasové aktivity a koníčky.

A mimochodem, jen sporadicky lidé šetří třeba na pojistkách.

Způsoby šetření se výrazně liší u lidí z měst a z malých vesnic. Ve městech se nejvíc šetří na potravinách, naopak na malých vesnicích dokáže nejvíc lidí ušetřit na výdajích na volný čas.

Šetření samozřejmě lidi moc netěší, proto nás můžou těšit poměrně optimistické makroekonomické zprávy, které mluví o růstu české ekonomiky (meziročně o 2%). Největší vliv na růst má vedle příznivého vývoje německé ekonomiky, která je naším největším obchodním partnerem, také tolik kritizované oslabení české koruny (jeden milovník becherovky dokonce mluvil o vlastizradě J, asi si bude muset na žal cvaknout).

Dobré jsou i prognózy dalšího vývoje naší ekonomiky, které mluví o tom, že by tento růst měl být trvalý a měl by být provázen poklesem nezaměstnanosti, resp. růstem mezd.

Sice to ještě není na nějaké vyskakování, ale upřímně řečeno, díky za každou dobrou ekonomickou zprávu.

Jedna ze základních ekonomických teorií mluví o očekávání. Zjednodušeně to funguje tak, že pokud budou lidé očekávat, že se nebude dařit, začnou odkládat spotřebu, tedy méně nakupují a tím v podstatě skutečně způsobí pokles ekonomiky. Naopak, pokud čekají dobré časy, utrácí a ekonomiku tak rozpumpovávají.

Pojďme tedy už konečně odložit skepsi z krize a začněme se na svět dívat pozitivně.

Mějte se krásně!

PK

 

  • M.S.QUATRO, s.r.o., Na Hradbách 424/3, 69301 Hustopeče

  • Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.
Uložit
Cookies uživatelské preference
Používáme cookies, abychom vám zajistili co nejlepší zážitek z našich webových stránek. Pokud odmítnete používání souborů cookie, tento web nemusí fungovat podle očekávání.
Přijmout vše
Odmítnout vše
Více informací
Google Analytics
Marketingové nástroje pro Google Analytics
Přijmout
Odmítnout
Google Tag Manager
Marketingové nástroje pro Google Tag Manager
Přijmout
Odmítnout