Rady ze světa peněz: Je nejlevnější povinné ručení nejlevnější?
Je snadné si v době internetu porovnat nabídky pojišťoven a zvolit tu nejvýhodnější. Pro mnohé z nás přitom nejvýhodnější varianta znamená ta nejlevnější.
Rozhodovat se podle ceny je zcela běžná praktika při nákupech. Chci si koupit holicí strojek. Sednu k počítači, vyberu si ten, který se mi líbí, a hledám, kde jej mají v té nejnižší cenové relaci. Zvolit stejnou taktiku v případě povinného ručení však může přinést celou řadu komplikací.
Spousta řidičů uzavírá povinné ručení jen proto, že je povinné, a cena je přitom pro ně rozhodující. Povinná ručení nejsou ovšem jako holicí strojky. Je si hezké, že bych mohl ročně ušetřit 500 korun, ale co vlastně za tuto levnější variantu pojištění dostanu? V případě dražší pojistky obvykle vyšší limity pojistného krytí a výhody, které se vám sice budou hodit jen v případě nehody, ale věřte, že je oceníte, až po vás bude poškozený uplatňovat náhradu škody.
Rozsah připojištění je třeba zvážit již při přípravě pojistné smlouvy. Pokud je v mém jízdním teritoriu častý výskyt srnek či zajíců, připojistím si střet se zvěří. Mám dražší čelní sklo? Připojistím si tedy sklo. Taková připojištění jsou u běžných aut v řádech stovek korun. Není to částka, kvůli které by vám za to stálo riskovat budoucí vyšší náklady.
Ušetřit nebo připlatit?
Mnohdy se vyplatí přibalit si k povinnému ručení i asistenční služby. Někteří motoristé je vynechávají, aby ušetřili 300 korun ročně. Když způsobí nehodu například sedmdesát kilometrů od domova, náklady za škodu na automobilu poškozeného účastníka nehody (popřípadě i jeho zdraví) zaplatí povinné ručení – od toho ho přece klient má. Ale co s jeho autem? Pokud nebude pojízdné ani tak, aby ho mohl kamarád odtáhnout na laně, musí dojet odtahová služba. Zvolením nejlevnějšího povinného ručení (s nejnižšími asistenčními službami) vás tato situace může přijít pěkně draho. Ušetřených pár set korun vás může vyjít i na víc jak pět tisíc korun.
Počítejte se mnou. Při spoření částky 300 korun ročně ušetříte 5000 za necelých 17 let. Tzn., abyste opravdu ušetřili na povinném ručení, musíte jezdit 17 let bez nehody. To je proměnná, která se špatně ovlivňuje. A co teprve, když se vám taková nehoda stane v zahraničí na dovolené? To už se bavíme o násobně vyšších částkách.
Navíc je potřeba si uvědomit, že z povinného ručení jsou chránění jak ti řidiči, které můžeme nabourat, tak lidé ve vašem voze – obvykle vaši blízcí. Pokud tedy chcete mít kvalitní povinné ručení za rozumné peníze, volte raději nějaký kompromis a ne opravdu to nejlevnější. Pár stovek korun ročně na asistencích vám může ušetřit i několik desítek tisíc korun, spoustu nervů a času. A ještě jedna rada na závěr. Na internetu najdete leccos, a díky kalkulačkám už si řadu věcí spočítáte sami. Jsou ale situace, kdy se vyplatí obrátit se pro radu na experta.
Michal Přívětivý
Článek byl otištěn v Břeclavském deníku - Novém životě 3.8.2017. Ostatní články najdete zde.
- Vytvořeno dne .