Rady ze světa peněz: Jezdit bez povinného ručení?

Ruku v ruce s příchodem nového roku vcházejí obvykle v platnost nejrůznější novely zákonů či vyhlášky, které vnášejí změny i do našich životů. V případě nové úpravy zákona o povinném ručení by měli být na pozoru především nepojištění řidiči.

Od ledna se totiž opět zavádí příspěvek nepojištěných do garančního fondu České kanceláře pojistitelů (ČKP), ze kterého se vyplácejí peníze za nehody způsobené autem bez povinného ručení.

Příspěvky nepojištěných hříšníků byly přitom v roce 2015 zrušeny. Vymáhaly se totiž bohužel neoprávněně – například i od lidí, kteří neměli auto. Od té doby se do garančního fondu přispívá z pohledávek, které se vymáhají od vlastníků nepojištěných aut, jež způsobili nehodu (z takzvaných regresních náhrad) a dále z příspěvků členských pojišťoven, pochopitelně z pojistného klientů. Dopláceli na to tedy poctiví řidiči, kteří si pojistku platí.

Díky novele by mělo být sjednání povinného ručení výhodnější, nežli se jeho neplacení vyhýbat. Období, za které bude příspěvek požadován, bude omezeno jedním rokem. Má tím vzniknout strop pro výši příspěvku, který nemá být pro majitele aut likvidační. Nová úprava zákona stanovuje, že maximální částka, kterou může ČKP vymáhat, je jedna třetina z nepojištěné škody a maximálně 300 tisíc korun, s výjimkou nepojištěných škod způsobených pod vlivem alkoholu a drog, způsobených ukradeným autem či úmyslně.

 Kdy platí výjimky

Úprava chce také předejít dřívějším nejasnostem ohledně toho, kdo vlastně musí platit povinné ručení. Dnes platí, že na veřejných komunikacích je možné provozovat jen pojištěný vůz. Úprava zákona povinné pojištění rozšíří na všechna auta v registru, s výjimkou několika případů. Mezi výjimky budou zařazeny auta, která v registru silničních vozidel budou zapsaná jako vyřazená, vyvezená do jiného státu, zaniklá nebo odcizená.

Zřídit si povinné ručení ovšem platí i pro veterány, ale cena je obvykle jiná než u běžných aut. Na veterány, kteří jsou vybavení sportovně historickými registračními značkami, se příspěvek nepojištěných řidičů vztahovat nebude. Tato vozidla nejsou v registru silničních vozidel evidována.

Nový zákon také obsahuje ustanovení, podle kterého má vlastník auta v případě, že zanikne povinné ručení, povinnost požádat o vyřazení auta z provozu. Pokud s autem nejezdíte a nechcete platit povinné ručení ani se stát přispěvatelem jako nepojištěný motorista, můžete odevzdat registrační značku do depozitu na registr vozidel. Pokud nechcete odevzdat registrační značky a víte, že bude vozidlem jezdit pouze v sezóně, pak si můžete u některé z pojišťoven sjednat sezónní povinné ručení a platit pouze za dobu, kdy budete autem jezdit. Umět poradit s výběrem správného povinného ručení by vám měl váš finanční poradce, kterého můžete požádat i o kontrolu, zda máte pojištění v pořádku. Pro kontrolu pojištění ale můžete využít také aplikaci webu České kanceláře pojistitelů.

Zuzana Macholánová
Článek byl otištěn v Břeclavském deníku - Novém životě 23.11.2017. Ostatní články najdete zde.

článek 2017 11 23

  • M.S.QUATRO, s.r.o., Na Hradbách 424/3, 69301 Hustopeče

  • Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.
Uložit
Cookies uživatelské preference
Používáme cookies, abychom vám zajistili co nejlepší zážitek z našich webových stránek. Pokud odmítnete používání souborů cookie, tento web nemusí fungovat podle očekávání.
Přijmout vše
Odmítnout vše
Více informací
Google Analytics
Marketingové nástroje pro Google Analytics
Přijmout
Odmítnout
Google Tag Manager
Marketingové nástroje pro Google Tag Manager
Přijmout
Odmítnout